torsdag 6 januari 2011

Försök no: 1

Så var det dags att ta tag i den där surdegen som stått o jäst och bubblat i fyra dygn. Hitta ett recept i Leilas "One More Slice" på ett surdegsbröd med potatis. Jorå, jag började koka potatis och grejja och tillslut var degen klar (men tyckte den var liiite kladdig). Hade tydligen inte läst receptet så noga och upptäckte att den skulle jäsa 2 timmar (!) och efter 1 timme svämma degen över bunken eftersom jag tydligen haft i 3 dl surdegssmet istället för 1... Sen skulle bröden jäsa 1 1/2 timme för att sedan gräddas i 55 minuter. Tog väl typ hela dagen (känns det som) innan de var klara. Undra bara hur de smakar? Får ju övernattningsgäster i helgen och funderar på om man törs bjuda dom på potatis-surdegs-bröd till frulle???


Kram Mia

7 kommentarer:

  1. Såg väldigt fint ut i alla fall! Har aldrig bakat surdegsbröd, låter så komplicerat!:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har aldrig blivit av att jag gjort eget surdegsbröd, men ditt ser i alla fall jättefint ut så jag håller tummarna för att det smakar lika gott :)

    En trevlig kväll önskar jag dig

    Kram Bella

    SvaraRadera
  3. Det ser väldigt gott ut i alla fall. Om det smakar lika bra som det ser ut blir nog din övernattningsgäster glada :).
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  4. Hur smakade brödet? Har aldrig bakat surdegsbröd. Ser supergott ut iaf.

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  5. Oj vad det ser mumsigt ut! Har aldrig haft tålamod att testa surdegsbröd, men borde nog!

    Kram!
    Jennie

    SvaraRadera
  6. Hej vännen klart du ska bjuda på brödet, det ser jättegott ut! Vilket tålamod du har när du bakar i flera dygn! Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Jag är säker på att det blev jättegott! Nåt sånt skulle jag gärna prova att baka!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera