lördag 19 juni 2010

Fynd eller inte?

I brist på solsken drog jag med Vilda på en cykeltur tidigt i förmiddags för o göra stans loppisar! Hittade nåra riktigt bra grejjer, tyckte jag då men vet inte om jag ångrat mig? Bla ett plättlägg i gjutjärn som jag tyckte var ett riktigt fynd för en femtilapp visade sig vara en katastrof! Plättarna fastnade som klister, spelade ingen roll hur mycket smör jag använde. Är det så att det krävs förkunskaper i plättgräddning eller missa jag nån manual till hur man steker i gjutjärn? Utav ca 25 plättar var det runt 7-8 som ändå gick att äta och dom serverade mamman med rårörda jordgubbar och vispad grädde. Vilda vägrade äta jordgubbarna och skrek efter sylt och poängterade att plättarna var minsann brända och smakade inte som mormors... SUCK...

Fick i alla fall tag i nåra andra saker som jag faktiskt fortfarande är nöjd med. Ni ser ett av dem nedan, en Rörstrandskål som passade utmärkt ihop tillsammans med mina spillkummar (?). J undrade om vi verkligen behövde en till, men vad då behövde, den var ju fin... ; )

Skålen längst ner är senaste tillskottet från Rörstrand

Kram Mia

9 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när ungarna uppskattar det man gör *hihi*. Ibland har man en bild av hur saker ska bli och så havererar allt! Jag känner igen mig såååå mycket...

    Angående plättlaggen så kan det vara så att den behöver fettas in och sedan ställer man in den i ugnen på 100 grader i någon timme. Om någon vänlig själ har diskat den med diskmedel försvinner ju nämligen det skyddande fettet som gör att saker inte fastnar. Man bör ju som bekant bara skölja av gjutjärnspannor i varmt vatten... Det kan ta några omgångar innan fettet verkligen har satt sig i pannan så misströsta inte.
    Bättre lycka nästa gång!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Halloj!
    Mysigt med en cykeltur. Att göra lita loppisfynd är ju alltid kul. Har heller aldrig förstått mig på gjutjärn. Det behövs nog ganska mycket fett för att få det att funka. Kanske en ordentlig rengöring först och sedan olja in den och låta gjutjärnet suga in oljan, du kan ju alltid prova.
    Ha en underbar dag!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Ja ibland uppstår ett behov av saker man först inte visste att man behövde, fast men förstår att man behöver dem när man väl ser dem ;-)...fast det förstår inte alltid män;-)
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Hoppas du får bukt med gjutjärnspannan, annars får du ha den som dekoration i köket :o) det var säkert ett fynd iaf, för gjutjärnspannor brukar kosta en hel del som nya! Kul att ni fått kakelplattor på plats! Det närmar sig inflyttningsklart hela tiden!

    Kram,
    Jennie

    SvaraRadera
  5. Jag har fått en plättlagg av min mamma och den är väl infettad. Kan nog vara det som saknades på din. Förstår dock din frustration över plättstekningen! Mina barn vill gärna ha plättar, men jag brukar försöka få dem till att ta vanliga pannkakor istället!:) Och igår stekte jag, enligt sonen, perfekta pannkakor på vår nya häll!:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag tror också att man måste olja in pannan ordentligt, ev inte diska den (jag tror att våra starka diskmedel nu för tiden gör gjutjärn för rent) och bar liksom torka av den när man stekt klart.
    Och naturligtvis måste du ha en vit skål till, sådant förstår sig inte herrar på!!

    SvaraRadera
  7. Hej,
    det skulle lika gärna kunnat vara jag... som inte fick till det med plättarna menar jag. Ser att du har fått lite råd i kommentarerna ovan;)
    Lycka till!
    Kram J

    SvaraRadera
  8. Hoho vännen....Tack snälla mår lite bättre idag men har varit helt lealös i 2 dagar, knappt orkat lyfta handen. Men idag har jag röjt, var tvungen eftersom mäklaren som skall sälja vårat hus skall titta hem till oss på middag imorgon, hihi hon är en vän till oss. Åh vad jag är nyfiken på erat nya fina hus, men du ger oss några fina glimtar här. Loppis, plättjärn hihi ja jag vet inte. Skulle gärna vilja ha ett sådant men nu tror jag att jag avstår asgarv...Tur att det inte var dyrare. Men många andra fina fynd du har gjort. Ha det gott vännen/ Kramkram A

    SvaraRadera
  9. Hej vännen! Vlken tur att du fick till några plättar i alla fall! Jag tror man måste använda det några gånger så det blir säkert bättre nästa gång! Min Ida 6 år hade i alla fall gärna ätit hos dig, hon älskar plättar med jordgubbssylt! Kram Maria

    SvaraRadera