onsdag 14 juli 2010

Back on track...

Jorå, nu börjar våra liv återgå till sitt normala. Levisen är så gott som frisk och trots värmen har båda trollen sovit ok sista nätterna. Phu! Konstigt det där, hur trött man kan va ena dagen och sen nästa är man hur pigg o glad som helst?

Behöver jag säga att vi längtar ihjäl oss till att få flytta till huset? VI LÄNGTAR JÄTTE MYCKET! Just nu känns det liiiite surt. När vi va ute o kolla läget förra veckan var det i princip klart, bara målning o lister kvar. Kök och allt satt på plats MEN nu går alla hantverkare på semester och bygget kommer stå still i nån månad... SUCK! Man får liksom gå utanför och kolla in och sukta efter att få flytta in... Men den som väntar på något gott...

Har i alla fall länsat gårdens buskar på vinbär och tänker göra gelé och sylt MUMS! Men först ut blev en favvo "Bottans snabba bärkaka" från Leilas "A Piece Of Cake". För er som inte har boken kommer receptet här:

125 g smör
1 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ekologiskt ägg
2 dl färska bär
1 msk vetemjöl
Smör o ströbröd till formen
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Koka upp smör o socker o låt det puttra på svag värme i nån minut, låt svalna.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver o salt o rör ner det. Tillsätt ägget.
4. Fyll smeten i en smord o bröad form.
5. Rulla bären i vetemjölet o strö dem över kakan.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min!
Super god med vaniljvisp eller glass!




Kram Mia




6 kommentarer:

  1. Åh, vilka goda bär!! Tycker om vinbär - svarta som röda som vita! ;)

    Tack för hälsningen förresten!

    Och du... den som väntar på nåt gott.... låter svenskt ordspråk... fast jag tycker den stämmer inte :0) Kalrt att ni skulle få flytta in NUUUUUU!!

    kramar/Olg@

    SvaraRadera
  2. Vad bra om lillkillen har börjat krya på sig :)! Kakan ser supergod ut :), måste prova receptet någon gång!

    Det är inte skoj att bygga i semestertider. Vi bygger ju själva, så på det sättet påverkas vi inte såå mycket andra. Men vi har ett elskåp som vi hyr av elbolaget (som är ganska dyrt, elräkningen för bygget från förra månaden var 71 euro, 0,91 cent var förbrukad el, resten var hyran för skåpet!). För någon vecka sedan (så fort vi fick upp garageväggen) så monterade maken vårt riktiga elskåp dit så vi skulle slippa hyrskåpet... bara för att får höra av elbolagets kontorist att alla montörer är på semester, så ingen kan koppla om skåpet på en månad...surt! (som en parentes kan jag tillägga att vi skulle ha fått låna (gratis) ett elskåp av mannens kusin som äger en byggfirma, men det gick inte elbolaget med på...) Men det är förstås en bagatell jämfört med att ha ett nääääästan färdigt husbygge som bara står stilla i en månad. Kanske ni måste bryta er in och sätta upp de sista listerna själva ;). Kram!

    SvaraRadera
  3. Fyyy vad tråkigt att vänta en hel månad till, när det är så gott som klart:-(
    Ja, jag hade nog gjort som Annies Blå sa, brytit mig in och gjort klart det sista själv ;-)
    Kramelikram, Maria

    SvaraRadera
  4. Men så surt för er med huset.. Vad skulle det vara bra för att dom tog semester?? Ni vill ju flytta.. hihi
    Har även jag bakat den där kakan.. Mmmmmm
    ha det bäst rara & snart går flyttlasset ;0)
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. Skönt att Levis mår bättre, men tråkigt med huset!
    Kakan såg himla god ut. Jag har bakat bullar idag och de fick MVG av min mammas sambo!:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack snälla för din kommentar om socionomutbildningen. Jag kan tänka mig <att de är en väldigt intressant och lärorik utbildning. Mina problem är att man måste ha matte b för att komma in och jag har väldigt svårt för det samt att jag är rädd för att utbildningen och arbetet är för tufft för mig med min sjukdom. Kram

    SvaraRadera